Begrip | Betekenis |
---|---|
Aanwijzing lwoo | Het besluit waarin staat dat een leerling leerwegondersteuning toegewezen heeft gekregen. |
Arrangement | Een vorm van extra ondersteuning die de middelbare school bij het samenwerkingsverband kan aanvragen om een leerling binnen de school intensiever te ondersteunen. |
Basisondersteuning | De ondersteuning die een middelbare school aan leerlingen kan bieden zonder dat hier extra ondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van een arrangement, voor nodig is. |
Bindend schooladvies | Het advies waarin de basisschool zegt welk schooltype het best past bij een leerling. Iedereen houdt zich aan dit advies. Alleen als een leerling op de eindtoets hoger scoort dan het schooladvies, kan het advies in overleg met ouders naar boven worden bijgesteld. |
Bovenschoolse onderwijs- en zorgvoorziening (BOZ) | Een plek waar leerlingen vanuit hun eigen middelbare school tijdelijk onderwijs volgen omdat zij extra ondersteuning nodig hebben die niet binnen het voortgezet onderwijs gegeven kan worden. |
Commissie van begeleiding | De commissie van een school voor voortgezet speciaal onderwijs die bekijkt welke ondersteuning een leerling nodig heeft en of een leerling op de school geplaatst kan worden. |
Drempelonderzoek | Toetsen op het gebied van begrijpend lezen, spelling, technisch lezen en rekenen om de leerontwikkeling van een leerling in kaart te brengen. Zo wordt duidelijk of een leerling achterstanden heeft en zo ja, welke. Het drempelonderzoek hoort bij de procedure voor een aanwijzing lwoo. |
Dubbel advies | Een schooladvies waarin de basisschool twee leerwegen combineert om aan te geven dat een leerling groeipotentie heeft. Bijvoorbeeld een advies vmbo tl/havo: de school ziet bij de leerling tl-niveau, maar verwacht dat de leerling kan doorgroeien naar havo. |
Enkelvoudig advies | Een schooladvies waarin de basisschool één leerweg adviseert. Bijvoorbeeld vmbo-kl of havo. |
Extra ondersteuning | Ondersteuning die de middelbare school kan aanvragen bij het samenwerkingsverband als een leerling meer nodig heeft dan de basisondersteuning die de school kan bieden. |
Groot overleg | Een overleg bij het samenwerkingsverband, aangevraagd door een VO- of een (V)SO-school of een orthopedagogisch en didactisch centrum. Samen met betrokkenen wordt bekeken wat de ondersteuningsvraag van de leerling is en welke ondersteuning de leerling kan krijgen. Naast de leerling en de ouders kunnen allerlei partijen aanschuiven, afhankelijk van de vraag. Bijvoorbeeld jeugdzorg, een psycholoog, de basisschool, externe begeleiders, enzovoort. |
OKR | Het rapport waarmee de basisschool een leerling overdraagt naar de middelbare school. Hierin staan naast toetsgegevens ook gegevens over de begeleiding en de ontwikkeling van de leerling. |
Onderwijs Transparant | Een beveiligde online omgeving waarin scholen op een veilige manier leerlinggegevens kunnen overdragen. Onder meer gebruikt voor de overdracht van het onderwijskundig rapport van basisschool naar middelbare school. |
Overstapadviesblad | Een formulier waarmee ouders toestemming geven om de gegevens van hun kind digitaal over te dragen. De basisschool maakt dit formulier met behulp van Onderwijs Transparant en ouders ondertekenen het. Voor elke leerling is er een apart formulier met een unieke code. Dit formulier gaat naar de toekomstige middelbare school van de leerling. |
POVO-procedure | Een beschrijving van alle stappen die er te nemen zijn als een leerling overgaat van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. De POVO-procedure voor regio Utrecht West is te vinden op de websites van SWVVO RUW en Passenderwijs. |